Hormati perasaan orang lain

"Kau kena kurus sikit badan tu..si Minah tu dah kurus dah tau"

"Alaa..soalan senang macam ni pun kau tak tahu nak buat? Kau tidur ke dalam kelas?"

"Muka kau penuh dengan jerawat la. Nanti tak der lelaki yang nak kat kau tau.."






Tu baru sikit je.. aku senaraikan mana yang common selalu aku dengar.

Telinga ni berdesing je bila dengar ayat-ayat macam ni.

Orang yang kena tembak dengan ayat-ayat pedas ni, ingat diorang takde hati ke?

Takde perasaan?

Aku pernah kena jugak dulu. Sakit hati tu memang ade la.

Aku bukan anak patung yang bernyawa yang boleh dibuat macam-macam.

Kadang-kadang aku pikir, diorang ni tak tahu ke..

yang diorang tengah mengata kat ciptaan Allah SWT..

Orang yang berbadan besar, adakah diorang mintak nak macam tu?

Orang yang kurang pandai, adakah diorang mintak jugak macam tu?

Orang yang tak lawa dan handsome, adakah diorang nak macam tu?

Tu semua Allah dah takdirkan.. ada hikmah semua tu.

Dan setiap orang ada kelebihan masing-masing.

So tak payah nak sombong bagai.

Sekali Allah tarik nikmat yang dipuja-puja tu, time tu baru la nak insaf.

Buat baik dengan la orang.

Hormati perasaan orang lain.

Kita bukan nak hidup lama atas muka bumi yang Allah pinjamkan sementara untuk kita tinggal.

Minta maaf la kepada orang yang kita dah sakiti hati dan perasaan dia.

Sebelum terlambat :)



No comments: